WAK PUNYA GENG

Thursday, February 4, 2010

ORANG 'BARAT' MEMANG TAK SUKA ORANG ISLAM MAJU DAN KUAT

Depa buat tak apa, kita buat depa mula susah hati...

Barat khuatir roket satelit baru Iran


IMEJ yang dirakamkan dari stesen berita Iran, Press TV menunjukkan pelancaran roket Kavoshgar 3 yang membawa satelit buatan sendiri Iran dari sebuah lokasi yang tidak didedahkan, semalam. - AFP


TEHERAN 3 Feb. - Iran hari ini berjaya melancarkan sebuah roket satelit yang membawa tikus, penyu dan cacing ke dalam orbit, dalam ujian yang meningkatkan lagi kebimbangan Barat bahawa Republik Islam ini mahu menggunakan industri nuklear dan angkasa lepasnya untuk membina senjata atom dan peluru berpandu.

Roket Kavoshgar 3 (Pengembara) itu membawa sebuah 'kapsul eksperimen', lapor stesen televisyen kerajaan, Al-Alam.

"Kapsul tersebut membawa haiwan hidup, iaitu seekor tikus, serta beberapa ekor penyu dan cacing. Kapsul berkenaan boleh menghantar balik data empirikal," menurut laman web stesen itu.

Televisyen kerajaan menyiarkan rakaman sebuah roket dilancarkan dari sebuah tapak pelancaran di padang pasir.

Beberapa minit kemudian, imej televisyen menunjukkan kapsul tersebut berpisah daripada roket dan beredar dalam orbit.

Siaran televisyen juga menunjukkan Presiden Mahmoud Ahmadinejad mempamerkan kepada umum sebuah lagi roket pengangkut satelit buatan Iran, dikenali sebagai Simorgh.

Roket berbentuk botol susu itu, berwarna biru dengan tulisan 'Pengangkut Satelit Simorgh' tertera padanya, berkeupayaan untuk membawa sebuah satelit 100 kilogram sejauh 500 kilometer ke dalam orbit.

Kedua-dua acara itu adalah sebahagian daripada sambutan meraikan hari ulang tahun ke-31 penubuhan Republik Islam Iran.

Satelit pertama Iran, Omid (Harapan) dilancarkan pada Februari tahun lepas sempena hari ulang tahun ke-30 peristiwa tersebut.

Pelancaran itu mencemaskan kuasa Barat yang khuatir pembangunan teknologi Iran boleh digunakan untuk tujuan ketenteraan.

Barat mengesyaki Iran cuba membina bom nuklear secara rahsia dan bimbang teknologi yang digunakan untuk melancarkan roket ke angkasa lepas boleh disalurkan untuk membangunkan peluru berpandu balistik jarak jauh yang boleh membawa senjata nuklear.

Teheran menafikan program angkasa lepas atau nuklearnya mempunyai matlamat ketenteraan. - AFP

2 comments: