WAK PUNYA GENG

Thursday, September 10, 2009

Jual isteri RM867 kerana hutang

LUCKNOW - Petani-petani di utara India sanggup memilih jalan keluar dengan menjual isteri mereka untuk melangsaikan hutang yang dipinjam dari lintah darat berikutan musim kemarau di negara itu, kata beberapa aktivis.

Menurut mereka, kemiskinan, pengurusan yang lemah dan kekurangan pendidikan menjadi salah satu punca kenapa petani di wilayah Bundelkhand mengambil langkah drastik itu.

"Keadaan itu berlaku sejak sekian lama. "Namun petani-petani tersebut tidak teragak-agak untuk bertindak menjual isteri mereka," kata seorang aktivis sosial, Manoj Kumar.

Seorang pekerja sosial, Shailendra Sagar berkata, masalah petani di Bundelkhand yang menyedihkan itu turut berlaku di wilayah lain seperti Uttar Pradesh dan Madhya Pradesh.

"Mereka hidup dikelilingi hutang. Menjual salah seorang isteri atau anak perempuan merupakan jalan yang terakhir untuk terus hidup," katanya.

Beberapa laporan menyatakan isteri itu dijual atau digadai pada harga antara satu rupee (RM0.07 sen) sehingga 12,000 rupee (RM867). - AFP

2 comments:

  1. Senang hati betul la petani2 kat india tu...x ada duit jual je isteri.

    ReplyDelete
  2. nasib la kita xduk kt india kn?eee..tatut2..kt cni pn kdg2 pn ada jg,tu yg wat takut nk kawen...

    ReplyDelete