WAK PUNYA GENG

Thursday, November 5, 2009

Bangunan runtuh tiba-tiba


Poster-poster masih terletak di dinding di sebuah klinik yang runtuh dalam kejadian bangunan dua tingkat di Melbourne runtuh secara tiba-tiba, semalam. – AFP


MELBOURNE 5 Nov. – Pihak berkuasa Australia hari ini menjalankan siasatan ke atas sebuah bangunan yang runtuh secara tiba-tiba dan menyebabkan batu-batuan serta habuk memenuhi jalan raya Melbourne.

Menurut saksi, bangunan dua tingkat itu mula berbunyi dan retak, menyebabkan penghuninya melarikan diri sebelum ia tiba-tiba runtuh hari ini di tengah bandar Brunswick.

“Saya baru sahaja turun dari trem selepas melalui Albion Street di Jalan Sydney dan ketika saya berjalan tiba-tiba terdengar bunyi ‘bang!’. Bangunan itu runtuh,” kata seorang saksi kepada radio awam.

Tiada kecederaan dilaporkan dalam insiden tersebut, namun seorang warga emas dikatakan hampir tercedera selepas dilanggar sebuah trem, sekali gus menyebabkan kesesakan di sepanjang Jalan Sydney.

Seham Mostafa, yang memiliki pusat latihan perubatan di dalam bangunan itu berkata, penyambut tetamunya telah menyelamatkan diri selepas menyedari terdapat rekahan di lantai bilik pembedahan dan setengah jam kemudian, bangunan itu runtuh.

“Ia sangat menakutkan, banyak habuk dan batu-bata berterbangan di merata-rata tempat,” jelas seorang saksi, Ramina Younan.

Pengarah Eksekutif badan Kerja-Kerja Menyelamat, Stan Krpan berkata, agensi keselamatan di tempat kerja akan menyiasat sama ada kemusnahan awal pada bangunan bersebelahan menyebabkan keruntuhan berlaku, yang mana ia digambarkan sebagai ‘punca yang paling dekat’.

“Kesannya mungkin mampu membawa kepada perkara yang lebih tragik, namun kita lega kerana orang ramai berjaya menyelamatkan diri,” katanya. – AFP

No comments:

Post a Comment