WAK PUNYA GENG

Saturday, November 21, 2009

MACAM-MACAM CARA MENIPU

Sami hidup mewah di Singapura dipenjara 10 bulan

SINGAPURA 21 Nov. - Seorang sami Buddha yang menikmati kehidupan mewah dan mengendalikan badan amal terkenal Singapura, dipenjarakan 10 bulan atas kesalahan penipuan, lapor pegawai mahkamah hari ini.

Shi Ming Yi, 47, dijatuhi hukuman itu selepas disabit kesalahan bulan lalu atas kesalahan berkomplot dengan pembantu peribadinya, Raymong Yeung, 34, menipu badan amal Ren Ci dengan jumlah sebanyak S$50,000 dolar (RM122,237). Yeung dihukum penjara sembilan bulan.

Ming Yi merupakan pengasas kepada Ren Ci iaitu sebuah badan amal yang menyalurkan subsidi bahan perubatan kepada pesakit warga emas dan hidup senang dengan memiliki beberapa buah kereta mewah dan hartanah di Singapura serta Australia, sebelum ditahan.

Pada 2004, beliau yang ketika itu memegang jawatan ketua eksekutif Ren Ci, telah meluluskan pinjaman tanpa kebenaran sejumlah S$50,000 (RM122,237) daripada tabung badan amal itu kepada Yeung, yang menggunakan wang tersebut bagi membayar kos pengubahsuaian rumah seorang rakannya di Hong Kong.

Pasangan itu mendakwa, wang tersebut dipinjamkan kepada sebuah kedai yang merupakan anggota gabungan badan amal berkenaan, namun juruaudit luar mendapati dakwaan itu tidak benar. - AFP

No comments:

Post a Comment