WAK PUNYA GENG

Friday, March 5, 2010

AMARAN DEMI AMARAN

Gempa bumi semakin kerap dan semakin kuat, namum manusia tetap begitu juga.....yang pasti 'suatu gempa bumi' yang kuat dan dahsyat pasti akan berlaku yang akan memusnahkan alam ini....yaitu 'HARI KIAMAT'.

Pantai California dipenuhi buih


GAMBAR yang disiarkan oleh sebuah akhbar di Britain semalam menunjukkan buih yang terbentuk di Pantai Hollywood, California.


LOS ANGELES - Pantai-pantai di California, Amerika Syarikat (AS), termasuk pantai Hollywood dipenuhi dengan buih yang berikutan gempa bumi pada 8.8 skala Richter yang melanda Chile pada Sabtu lalu, lapor sebuah akhbar semalam.

Gabungan cuaca dan kondisi laut yang luar biasa ditambah dengan ombak-ombak besar dilihat menjadi punca kepada fenomena tersebut.

Menurut satu kaji selidik saintifik, buih laut itu terdiri daripada protein dan molekul lemak yang terhasil akibat kemusnahan hidupan mikroskopik laut.

Hidupan laut yang dikenali sebagai phaeocystis itu membentuk koloni besar di dalam air.

Buih itu terbentuk apabila angin membawa saki-baki koloni tersebut yang mereput dan menghanyutkannya ke pantai.

Pencemaran itu memberi kesan ke atas buih laut berikutan terlalu banyak nutrien di dalam air menyebabkan pembentukan koloni phaeocystis yang lebih besar.

Gempa bumi di Chile mengakibatkan tsunami yang memusnahkan bandar-bandar di pesisiran pantai.

Tsunami yang berlaku akibat gempa bumi mungkin menyebabkan kebanyakan buih laut berkumpul di Lautan Pasifik sebelum angin kuat meniupnya ke pantai-pantai di California. - Agensi

1 comment:

  1. wah,dunia semakin akhir zaman kan wak?
    wak,tgok entry saya yg ada kartun hantu tu
    seram x?
    ekekeke

    ReplyDelete