WAK PUNYA GENG

Thursday, December 24, 2009

ARAK IBU MAKSIAT

Islam melarang umatnya memakan/meminum benda yang memabukkan dan 'menghilangkan' kewarasan akal. Ini kerana ia menimbulkan akibat yang buruk dan menghsilkan 'maksiat2' yang lain.

Gengster terkecil diberi amaran


WILKINSON


LANCASHIRE - Walaupun bertubuh kecil dan memiliki ketinggian sama dengan budak enam tahun, seorang lelaki, Liam Wilkinson yang berumur 19 tahun menjadi samseng yang mengancam ketenteraman jiran-jirannya, lapor sebuah akhbar semalam.

Samseng terkecil di Britain itu dikenakan perintah mahkamah supaya berkelakuan baik setelah dia menakutkan penduduk setempat dengan memaki hamun mereka semasa mabuk, menyerang kediaman orang lain dan memanjat bumbung rumah.

Walaupun tinggi Wilkinson hanya 118 sentimeter, kelakuan antisosial remaja itu membangkitkan kemarahan jiran-jiran yang tidak tahan lagi dengan perangai buruknya.

"Dia adalah sampah masyarakat. Dia menyusahkan orang ramai dengan perangainya yang pemabuk dan gemar melakukan vandalisme," kata seorang penduduk setempat.

"Wilkinson akan membaling telur atau batu ke arah orang ramai setiap kali menemui mereka," tambah lelaki itu.

Pada Selasa lalu, seorang majistret di England mendengar keterangan bagaimana dia menakutkan penduduk setempat semasa mabuk sehingga polis terpaksa dipanggil untuk menangani samseng kerdil itu.

Wilkinson kini dikenakan perintah berkelakuan baik sementara menunggu kesnya disebut di mahkamah pada tahun depan.

Dia boleh dipenjara lima tahun sekiranya melanggar perintah tersebut. - Agensi

1 comment:

  1. salam bicara
    wakparpu.

    benar saja, apa jua sama ada makanan atau minuman yang memabuk akal, pasti membawa padah yang buruk, dan boleh merosak diri serta masyarakat.

    wahyujatmika.

    ReplyDelete