WAK PUNYA GENG

Sunday, January 3, 2010

Pesawat terbabas di cerun salji di Dortmund, Jerman


BEBERAPA anggota keselamatan berdiri dekat pesawat syarikat penerbangan Air Berlin yang terbabas di Lapangan Terbang Dortmund, Jerman semalam.


BERLIN - Sebuah pesawat syarikat Air Berlin terbabas di landasan Lapangan Terbang Dortmund, barat Jerman semalam, kata pihak berkuasa.

Kejadian berlaku apabila juruterbang pesawat itu membuat keputusan untuk menghentikan kapal terbang yang sedang berlepas atas sebab-sebab teknikal.

Semasa kejadian sebanyak 165 penumpang dan enam krew berada di dalam pesawat itu tetapi tidak ada seornag pun daripada mereka yang mengalami kecederaan. Muncung kapal terbang Boeing 737-800 itu mengenai cerun bersalji.

Menurut jurucakap syarikat penerbangan itu, Diane Daedelow, pesawat tersebut tidak mengalami kerosakan dan penumpang turun dengan menggunakan tangga.

Daedelow berkata, penumpang dan bagasi mereka dibawa ke sebuah lapangan terbang yang berhampiran.

Sebuah lagi pesawat digunakan untuk membawa penumpang yang terkandas itu ke Las Palmas di Pulau Canary dekat Maghribi. Punca juruterbang menghentikan pesawat itu dipercayai akibat meter laju yang didapati tidak berfungsi. Syarikat itu kini melakukan siasatan bagi memastikan sama ada perkhidmatan servis menjadi punca meter tersebut tidak berfungsi. - Agensi

No comments:

Post a Comment